Wat is Pilates?

Pilates is een fitnessmethode voor de training van je hele lichaam. De uitvinder ervan was Joseph Pilates, die leefde van 1880 tot 1967. De man leed in zijn jeugd aan astma, rachitis en reumatische koorts. Om gezonder te worden en een sterker lichaam te krijgen vond hij een speciale trainingsmethode uit.Die methode werkte, want later ging de man aan de slag als bokser, circusartiest en leraar zelfverdediging. Tijdens de Eerste Wereldoorlog werd Pilates, een Duitser, in een Brits gevangenenkamp ondergebracht, waar hij zijn methode verder uitwerkte. Jaren na de oorlog verhuisde hij naar New York, waar hij in zijn studio sport- en showbizzmensen liet kennismaken met zijn fitnessmethode.De Pilatesoefeningen zijn gericht op de training van de onderrug, buik, bekken en bilspieren. Zo krijg je een sterk centrum, door Pilates ‘powerhouse’ genoemd. Van daaruit kun je de rest van het lichaam aanpakken.Pilates zou zorgen voor een betere lichaamshouding, een soepele rug, sterkere en soepelere spieren, een vrije ademhaling, een verbeterde longinhoud en minder blessures en spierpijn.Pilates is een fitnessmethode die iedereen kan beoefenen, ongeacht zijn of haar fysieke conditie en ervaring met sport. De training bestaat uit matoefeningen en oefeningen aan speciaal ontworpen toestellen.

Matoefeningen

De klassieke Pilatesoefeningen werden uitgevoerd op een mat. Joseph Pilates ontwikkelde 34 oefeningen. Die oefeningen zijn vrij zwaar, omdat de mensen in die tijd gewoon waren meer te bewegen en meer fysieke arbeid verrichtten. De oefeningen zijn vandaag een beetje vereenvoudigd of worden gecombineerd met yoga. De matoefeningen zijn bedoeld voor de training van meerder spiergroepen en delen van je lichaam. Je kunt de oefeningen ook thuis doen, alles wat je ervoor nodig hebt is een matje.

Apparaten

Er bestaan verschillende apparaten waaraan je Pilatesoefeningen kunt uitvoeren. Bij deze apparaten komen weerstanden kijken, waardoor de spieren in twee richtingen getraind worden. uiteindelijk hebben deze oefeningen hetzelfde resultaat als de matoefeningen, maar de trainingen zijn veel intensiever. Er bestaan meer dan 500 originele oefeningen.Belangrijke apparaten zijn onder meer de stability chair (om de spieren rond gewrichten te beschermen), de cadillac (versterking van rug en buik), de spine corrector (versterking rugspieren), de ladder barrel (versterking buikspieren) en de reformer (training hele lichaam).

Dit bericht is gepost op 11 januari 2008 om 10:07 uur en is geplaatst in Soorten fitness.

Laat een reactie achter

Anti-Spam Image Reageer
Andere interessante artikels: Wat is de ideale volgorde van de oefeningen bij krachttraining?
Hoe maak ik thuis veilig gebruik van fitnessapparatuur?