Hoe kom je op een gezonde manier aan?

Voor heel wat mensen is het belangrijk om op ‘hun lijn te letten’, om in het oog te houden wat ze in hun mond stoppen om maar geen kilo’s aan te komen. Maar voor anderen geldt het gevecht met de weegschaal in omgekeerde richting: ze lijken maar geen gram zwaarder te worden. Hoe geweldig het ook in eerste instantie klinkt, is het niet altijd een pretje.

Waarom verlies je gewicht?

In sommige gevallen moet je het gewichtsverlies niet ver gaan zoeken. Door overmatige training of te weinig en niet gebalanceerde voeding te eten kan je al snel wat kilo’s verliezen. Anders is het natuurlijk wanneer je gewoon en gezond eet maar de cijfers op de weegschaal iedere dag afnemen. Dat kan bijvoorbeeld wijzen op een eetstoornis of een stoornis in het verteringsstelsel. In bepaalde gevallen kan het ook duiden op de aanwezigheid van een tumor of een groeiende kanker.

Check-up

Als je merkt dat je je gewicht niet op peil kan houden en dat je steeds meer afvalt, is het verstandig je dokter hiervan op de hoogte te brengen. Hij zal je volledig onderzoeken en eventueel extra tests doen, zoals een bloed- of urinetest.

Wat kan je doen?

Allereerst is het belangrijk om het er met je arts over te hebben. Hij kan je op veel vragen een antwoord geven en je verdere steun en begeleiding bieden. Verder kan hij je een bepaald dieet (in de positieve zin dan) aanraden waaraan je je dient te houden. Alleen begin je best niet aan zo’n aangepast eetprogramma. Wat je dokter je misschien zal aanraden om te beginnen is voldoende eten en niet alleen wanneer je honger hebt. Maar minstens drie gezonde, gebalanceerde maaltijden per dag. Wanneer je te weinig weegt, is de kans ook groot dat je bepaalde voedingsstoffen tekort komt. Daarom kan je dokter je aanbevelen voedingssupplementen in te nemen.

Tips om je op weg te helpen

  • Eet minstens drie maaltijden per dag
  • Kies voor voeding met hoge proteïne- en energiewaarden
  • Probeer om de twee uur iets te eten
  • Beperk je niet tot standaardmaaltijden, maar wees creatief in de keuken
  • Voeg seizoensgebonden fruit en groenten toe aan je maaltijden
  • Eet in een rustige, relaxte omgeving

Dit bericht is gepost op 16 november 2011 om 16:00 uur en is geplaatst in Voeding en supplementen, fitness en gezondheid.

Laat een reactie achter

Anti-Spam Image Reageer
Andere interessante artikels: Verhaaltjes en feiten over gewichtsverlies en fitness
Wat zijn de bekendste fitness-valkuilen?