Verhaaltjes en feiten over gewichtsverlies en fitness

Zie je jouw (bier)buikje ook graag veranderen in een strakker exemplaar? Dan heb je vast en zeker al gehoord dat je buikspieroefeningen moet doen. Toch klopt dat niet helemaal. Het hoe en waarom van deze en andere fitnessmythes leggen we je hieronder haarfijn uit.

Niet te kiezen…

Hoe leuk het ook zou zijn, je kunt jammer genoeg niet kiezen op welke plaatsen je vet wilt verbranden. Het heeft dan ook weinig zin uren en uren buikspieroefeningen te doen. Je kunt beter een uitgestippelde training opstellen waarbij je cardio en krachttraining combineert. Alleen zo train je (bijna) alle spieren van je lichaam en kun je vet verbranden.

Maaltijden

Om calorieën te kunnen verbranden, heeft je lichaam eerst calorieën nodig. Met andere woorden: het is belangrijk dat je iets eet vooraleer je begint te fitnessen. Je lichaam heeft immers brandstof nodig om je spieren te laten werken. En die brandstof komt van voedsel. Het is in ieder geval al een slecht idee om maaltijden over te slaan. Net zoals het mijden van vet. Je lichaam heeft sommige vetten gewoon nodig zodat het goed kan functioneren. Je moet alleen opletten dat je niet te veel vetten opneemt en dat je voldoende beweging neemt.

Als je gewicht wil verliezen moet je erop letten dat je niet te drastisch in je eetgewoonten gaat kappen. Het aantal calorieën dat je op een dag inneemt terugschroeven is een goed idee, maar ga hier niet te ver in. In het begin zul je snel afvallen als je maar 1200 calorieën per dag eet. Maar je kunt dat dieet onmogelijk je heel leven lang volhouden waardoor je hervalt en de verloren kilo’s er weer dubbel en dik aanvliegen. Ook alleen ‘gezond’ eten zal je niet veel verder helpen. Het is natuurlijk zeker niet slecht, maar waar je vooral op dient te letten zijn je porties.

Trainingen

Verder moet je je niet te veel spiegelen aan wat er op tv getoond wordt. Zo zie je vaak vrouwen met een massa spieren maar zonder enige vrouwelijke rondingen. Dat zal niet zo snel gebeuren als je aan ‘normale’ gewichttraining doet. Vind je toch dat je er iets te gespierd uitziet? Verminder dan de gewichtjes die je optilt. Ook moet je er niet voor vrezen dat het vet in spiermassa verandert want dat is biologisch gezien onmogelijk. Het is wel zo dat je vet zal verminderen en dat je spieren strakker en sterker zullen worden. Maar het een kan het ander niet vervangen.

Dit bericht is gepost op 27 oktober 2011 om 15:20 uur en is geplaatst in fitness en gezondheid.

Laat een reactie achter

Anti-Spam Image Reageer
Andere interessante artikels: Welke sporten zijn aan te raden als je rugpijn hebt?
Hoe kom je op een gezonde manier aan?