Wat is yoga?

Wat fitnesstrainers ook mogen beweren, yoga is geen spirituele onzin bedacht door hippies. Het is een intensieve training waardoor je niet alleen langer kan blijven leven, maar die ook je de spieren versterkt, je stress wegneemt en je flexibiliteit verbetert. Yoga is niet zo gemakkelijk om te leren.

Wat is yoga?

Yoga is veel meer dan alleen wat stretchen en rare houdingen aannemen. Yoga is het woord dat in oude oosterse religies gebruikt werd om het spirituele pad dat uiteindelijk naar verlichting leidt, te beschrijven. Het werkt niet enkel lichamelijk, maar ook geestelijk.

Het beeld dat de meeste mensen hebben bij yoga, is van iemand die op de grond zit en zijn lichaam strekt terwijl hij mediteert, de zogenaamde Asana. Maar yoga bestaat niet altijd uit meditatie. Zeker in het westen, is het eerder een vorm van lichaamstraining die bestaat uit stretchen, verschillende ademhalingstechnieken, evenwichtsoefeningen en krachttraining.

Of het nu dient om je te helpen relaxen, je lichaam weer in evenwicht te brengen of je spieren te versterken, iedereen kan aan yoga doen.

Waarom aan yoga doen?

Als je vaak last hebt van gewricht- of spierpijn, is yoga misschien wel de oplossing voor je. Door op een regelmatige basis yoga te beoefenen, worden je spieren flexibeler waardoor zo ook minder pijn gaan doen en verklein je de kans op reuma.

Niet alleen blijf je leniger door yoga, maar je kunt ook opvallend sterker worden door yoga te beoefenen. Veel houdingen leggen de nadruk op het verstevigen van je buikspieren en van de spieren langs je ruggengraat.

De belangrijkste eigenschap van yoga is ongetwijfeld dat het stress wegneemt. Als je geen last hebt van stress, kan je lichaam makkelijker herstellen van kwetsuren, ben je beter bestand tegen ziekten en wordt je spiermassa onderhouden. Yoga doet ook wonderen voor mensen lijden aan hart- en vaatziekten.

Welke soort yoga?

Voordat je een inschrijving invult, moet je weten dat er verschillende vormen van yoga bestaan. Je begint met de simpelste vorm van yoga en als het je bevalt, kan je de andere, meestal moeilijke vormen, gaan verkennen. Hieronder vind je vijf verschillende soorten van yoga.

Hatha Yoga is de populairste vorm van yoga. Het legt de nadruk op ademhaling, concentratie, uithouding en het versoepelen van je spieren.
Kripalu Yoga lijkt heel erg op Hatha Yoga, maar is minder intens. Als je een beginneling bent, is dit de ideale vorm van yoga.
Lyengar Yoga is intensiever dan Hatha Yoga omdat het precieze bewegingen en lichaamshoudingen vereist voor een lange tijd.
Ashtanga Yoga is ideaal als je aan krachttraining wil doen en je uithouding wil verbeteren.  Deze vorm van yoga vraagt ontzettend veel inspanning, waarbij je moeilijke evenwichtsoefeningen moet doen en gewaagde houdingen moet aannemen.
Bikram Yoga is een strenge en ruwe vorm van yoga en wordt uitgevoerd in snikhete omstandigheden. Omdat je omgeving zo warm is, wordt je lichaam flexibeler en scheid je ook meer giftige stoffen af door overmatig zweten.

Bij al deze vormen van yoga is het belangrijk om je te concentreren. Yoga eist zowel een lichamelijke als een geestelijke inspanning. Zorg ervoor dat je lichaam een goed evenwicht heeft en vergeet niet elke keer diep in te halen, want je lichaam heeft zuurstof nodig. Probeer een vast ritme in je ademhaling te behouden.

Het is aan jou!

Je wil graag aan yoga doen, maar je weet niet waar of hoe te beginnen? Er worden altijd en overal lessen georganiseerd waar je yoga kan leren onder begeleiding van een yogi. Als je niet 100% zeker bent, kies dan een kleine groep met een instructeur waar je je goed bij voelt. Ter aanvulling vind je honderden, zo niet duizenden, boeken en websites over yoga die je kunnen helpen bij de uitoefening ervan.

Dit bericht is gepost op 30 juni 2011 om 15:44 uur en is geplaatst in Algemeen, Soorten fitness.

Laat een reactie achter

Anti-Spam Image Reageer
Andere interessante artikels: De aankoop van een crosstrainer
Verstandig beginnen met sporten