Sporten bij warm weer

Bij het aanbreken van de zomer vragen veel sporters zich af of het wel gezond is te sporten bij hoge temperaturen. Hitte maakt het sporten er  inderdaad niet gemakkelijker op en brengt risico’s met zich mee. Als je wilt sporten bij warm weer, kan je deze risico’s best in acht nemen en je er goed op voorbereiden.

Oververhitting of hypothermie

Een van de risico’s van lopen bij warm weer is oververhitting of hypothermie. Dit kan leiden tot het opzwellen van de ledematen, krampen of uitputting. In extreme gevallen kan hypthermie leiden tot een levensbedreigende hitteslag.

Het weer dat het grootste risico inhoudt op oververhitting is weer met hoge temperaturen, dit in combinatie met weinig wind of warme wind of een hoge luchtvochtigheid. De huid kan dan minder goed afkoelen en het zweet moeilijker verdampen. Sommige sportfederaties verbieden daarom sporten in warm weer.

Andere risicofactoren

Maar de zweetproductie kan ook verstoord zijn door oververmoeidheid, een slaapgebrek, een verkoudheid, bepaalde geneesmiddelen, enz.

Uitdroging

De hitte, in combinatie met te weinig drinken, kan ook uitdroging of dehydratie tot gevolg hebben. Als sporters een zware inspanning doen, kunnen ze gemakkelijk 1 tot 2 liter water uitzweten. Dit vochtverlies wordt best zo snel mogelijk aangevuld. Door vochtverlies zal het circulerende bloedvolume namelijk dalen, waardoor de doorbloeding van de huid mindert en oververhitting kan optreden.

Problemen voorkomen

Als het erg warm is, kan je best veel drinken, ook tijdens de inspanning. Las regelmatig drinkpauzes in, ook al voelt het alsof je geen dorst hebt. Dorst krijg  je namelijk pas wanneer je veel vocht verloren hebt en is daardoor geen goede graadmeter.

Draag luchtige kleding zodat het zweet gemakkelijk kan verdampen. Kies best voor lichte kleuren. Die zullen de zonnestralen weerkaatsen en minder warmte opnemen dan donkere kleuren, die de hitte absorberen.

Als je in een land bent waar het veel warmer is of de weersomstandigheden heel verschillend zijn (bijvoorbeeld vochtig en tropisch), probeer dan geleidelijk aan te acclimatiseren.

Neem een lager tempo aan dan je gewend bent en schroef je trainingen een beetje terug. Deze maatregel is vooral belangrijk voor beginnende sporters.

Train ’s morgens of ’s avonds, vermijd zoveel mogelijk de middag, wanneer het het warmst is.

Dit bericht is gepost op 29 april 2011 om 09:21 uur en is geplaatst in Algemeen.

Laat een reactie achter

Anti-Spam Image Reageer
Andere interessante artikels: Het nut van sportdranken
De aankoop van een crosstrainer