Het nut van sportdranken

Sportdrankjes voor en na een fysieke inspanning zijn heel geliefd. Maar welke sportdrank neem je best? Het aanbod is zo groot dat het moeilijk is er wegwijs uit te geraken. En bevorderen sportdranken ook echt het herstel na een inspanning of heeft het eigenlijk niet veel nut?

Lichaamsbeweging gaat vanzelfsprekend gepaard met vochtverlies. Vochtverlies leidt ertoe dat de spieren minder goed functioneren. Als je wilt voorkomen dat je kramp krijgt in je spieren, kan je dat vochttekort best tijdig aanvullen.

Sportdranken bevatten mineralen (elektrolyten) zoals natrium, magnesium, kalium, calcium en chloor. Deze zorgen ervoor dat het vocht sneller in het bloed wordt opgenomen dan gewoon water en het bloedvolume op hetzelfde peil blijft.

Sportdranken bevatten doorgaans ook koolhydraten of suikers. De meest voorkomende zijn glucose, fructose en maltodextrine. Deze zorgen voor meer energie tijdens de inspanning. Maar te veel koolhydraten kunnen wel de vochtopname van het lichaam beperken. Als je dus enkel een sportdrankje neemt omdat je dorst hebt, kan je er beter een kiezen met weinig koolhydraten.

Drie soorten sportdranken

Er bestaan drie soorten sportdrankjes. Het een wordt sneller door het lichaam opgenomen dan het andere.

Hypotone drankjes: deze worden snel opgenomen en zijn goede dorstlessers. Een nadeel van deze drankjes is dat je ze ook weer snel uitplast en het vocht op die manier snel kwijt bent.

Hypertone drankjes: Hypertone drankjes geven het lichaam meer energie dan hypotone, maar het duurt langer voor het lichaam ze heeft opgenomen.

Isotone drankjes: Dit zijn de drankjes die je lichaam het snelste opneemt. Deze drankjes zijn het beste tijdens het sporten.

Dit bericht is gepost op 11 maart 2011 om 15:04 uur en is geplaatst in Voeding/supplementen.

Laat een reactie achter

Anti-Spam Image Reageer
Andere interessante artikels: Top 10 oefeningen met de fitnessbal
Sporten bij warm weer