Opwarming en afkoeling bij het fitnessen

De opwarming en de afkoeling zijn een belangrijk  onderdeel van een fitnessprogramma. Helaas worden ze door veel sporters vergeten of overgeslagen.

Opwarming

Een van de grootste misverstanden in het fitness is dat stretchen gelijk staat aan opwarmen. Stretchen is inderdaad een belangrijk  deel van  opwarmingsoefeningen, maar het is niet de volledige opwarming. Opwarmen is letterlijk het proces waarbij je je lichaamstemperatuur doet stijgen om zo je spieren voor te bereiden op de training.

Opwarming wordt steeds gedaan bij het begin van een training. Voordat je stretcht, kan je best een aantal opwarmingsoefeningen doen. Opwarmen kan meer voor je doen dan alleen je stijve spieren voorbereiden en losmaken. Het kan er ook voor zorgen dat je betere prestaties neerzet. Daarnaast zal een degelijke opwarming ook het risico op blessures aanzienlijk verminderen.

Een paar van de belangrijkste oefeningen zijn lichte (passieve) stretchoefeningen, calisthenics en touwtjespringen. Begin je training door verschillende keren diep adem te halen door je neus en door mond uit te ademen.

Afkoeling

Hoewel het verleidelijk is de afkoeling over te slaan nadat je al een zware fysieke inspanning gedaan hebt, kan je dat beter niet doen. Afkoelen is de beste manier om spierpijn en -vermoeidheid te voorkomen. Sla deze stap dus zeker niet over. Bij de afkoeling doe je eigenlijk het omgekeerde van de opwarming.  Je bouwt je training langzaam af. De afkoeling is qua lichaamsbelasting dus iets zwaarder dan de opwarming.

Dit bericht is gepost op 24 februari 2010 om 08:23 uur en is geplaatst in Algemeen.

Laat een reactie achter

Anti-Spam Image Reageer
Andere interessante artikels: Kies de fitnessmethode die bij je past
8 manieren om van fitness een gewoonte te maken