Aquarobics of waterfitness, fitnessen in het zwembad

Aquarobics  is een samenvoeging van ‘aqua en aerobics’. Deze fitness in het water wordt ook wel aqua-aerobics  of waterfitness genoemd. Het kan uit heel wat verschillende activiteiten bestaan: aquasteps, aquajogging, aquapower en zelfs aquazumba en aquapilates vallen allemaal onder de categorie waterfitness.

Voordelen van waterfitness

Waterfitness is een sportieve activiteit die slechts tot een lage belasting leidt voor je lichaam. De kans dat je spieren of gewrichten overbelast is dus erg klein. Het water verlaagt het ‘gewicht’ van een persoon met ongeveer 90°%, in het water zal het dus lijken alsof  je veel lichter bent. Ook voor mensen met artritis of rugproblemen kan waterfitness goed zijn.

Aquarobics kan een goede workout zijn voor je hele lichaam. Je doet tegelijkertijd aan cardio- en aan krachttraining, bouwt spierkracht en uithoudingsvermogen op en werkt aan je flexibiliteit.

Hoe eraan beginnen?

Lijkt aquarobics je wel iets? Zoek dan eens op waar er bij jou in de buurt lessen georganiseerd worden. Een goede les bestaat uit een opwarming, oefeningen die zich geleidelijk aan opbouwen en terug afbouwen in intensiteit en een afkoeling.

Dit bericht is gepost op 24 februari 2010 om 08:36 uur en is geplaatst in Soorten fitness.

Laat een reactie achter

Anti-Spam Image Reageer
Andere interessante artikels: 8 manieren om van fitness een gewoonte te maken
Top 10 oefeningen met de fitnessbal