Tips voor veiligheid bij het fitnessen

Fitnessen, iedereen doet het om zijn extra gewicht kwijt te geraken. Velen hebben de neiging te veel te willen doen, met blessures tot gevolg. Hier vind je een paar tips om op een veilige manier te fitnessen.

Warm op en stretch

De opwarming en het stretchen zijn een erg belangrijk onderdeel van een fitnesstraining. Een goede opwarming en stretchoefeningen kunnen namelijk blessures voorkomen. Een goede opwarming bestaat vaak uit een minder zware versie van de oefening die je gaat uitvoeren. Voordat je gaat trainen is een opwarming van vijf à tien minuten aangeraden.

Drink voldoende

Dehydratie of uitdroging  is een van de meest voorkomende problemen bij mensen die regelmatig fitnessen. Het is belangrijk tijdens je training voldoende water te drinken. Zorg ervoor dat je jezelf voldoende hydrateert door water en eventueel sportdrankjes te drinken zodat je het vochttekort van je lichaam, veroorzaakt door overmatig zweten, terug aanvult.

Werk samen met een fitnesspartner

Een fitnesspartner of ‘buddy’ kan erg hulpvol zijn, zeker wanneer je niet traint onder het toeziend oog van een fitnesscoach. Een fitnesspartner kan optreden als spotter, je motiveren of je waarschuwen als je te ver gaat. Bovendien maak je vaak meer plezier als je met twee bent.

Draag de juiste kleding en schoenen

De verkeerde schoenen dragen is een veelvoorkomende oorzaak van blessures bij het fitnessen. Zorg ervoor dat je de juiste schoenmaat draagt en een schoen uitkiest die je voldoende ondersteunt. Comfortabele sportkleding die snel droogt en waarin je vrij kan bewegen is ook een must.

Ken je grenzen

De meeste mensen hebben bij het fitnessen de neiging te ver te gaan. Probeer tussen twee dagen fitnesstraining steeds een dag rust in te plannen, zodat je spieren zich voldoende kunnen herstellen en je geen spierpijn hebt bij je volgende training.

Dit bericht is gepost op 23 februari 2010 om 16:25 uur en is geplaatst in Algemeen.

Laat een reactie achter

Anti-Spam Image Reageer
Andere interessante artikels: Krijg je achterwerk in vorm
Krachttraining voor senioren