Het verschil tussen chin-ups en pull-ups

Chin-ups worden gedaan met je handpalmen naar je toe wijzend, pull-ups met je handpalmen naar de andere kant wijzend. Afhankelijk van hoe hoog de baar van de grond af hangt, kan je zowel de pull-ups als de chin-ups uitvoeren met je benen recht of je knieën omhoog getrokken.

Verschillende spieren

Beide oefeningen hebben een effect op de brede rugspier, maar door het verschil in techniek zal je lichaam bij beide oefeningen andere spieren gebruiken. Chin-ups zijn over het algemeen gemakkelijker uit te voeren doordat de biceps bij deze  oefening ook kracht kunnen zetten. Bij de pull-up wordt meer een beroep gedaan op de rugspieren.

Chin-ups uitvoeren

Plaats je handen op de baar met je handpalmen naar je toe, experimenteer een beetje met hoe je je handen het beste plaatst. Probeer chin-ups om erachter te komen welke techniek voor jou het beste werkt.

Begin met jezelf omhoog te trekken, laat je torso naar voren wijzen, met een kleine buiging in je onderrug en je borst een beetje naar voren stekend.
Houd je ellebogen dicht tegen je lichaam aan en trek jezelf op tot je hoofd op of boven de baar rust. Knijp je handen samen en houd de positie even aan.
Laat jezelf rustig zakken, blijf je lichaam rechthouden en laat je armspieren het werk doen.

Pull-ups uitvoeren

Plaats je handen op de baar met je handpalmen van je weg wijzend. Probeer uit hoe ver je je handen best uiteen plaatst. Steek je borst een beetje naar voren.

Trek jezelf omhoog terwijl je borst nog steeds naar voren wijst. Laat je armen het werk doen. Trek jezelf omhoog tot je borst zich op of dichtbij de baar bevindt, span je schouders en rugspieren op terwijl je de top bereikt.

Laat jezelf rustig zakken, blijf je lichaam rechthouden en laat je armspieren het werk doen.

Dit bericht is gepost op 23 februari 2010 om 16:43 uur en is geplaatst in Krachttraining.

Laat een reactie achter

Anti-Spam Image Reageer
Andere interessante artikels: Etiquette op de sportschool
Kies de fitnessmethode die bij je past