Train je te veel?

De typische symptomen van overtraining bestaan uit:

- Slapeloosheid
- Spier- en gewrichtspijn
- Hoofdpijn
- ’s morgens een verhoogde hartslag
- Plots je workouts niet meer kunnen voltooien
- Ongemotiveerd zijn en een gebrek aan energie hebben
- Sneller last hebben van verkoudheden, zere keel en andere ziekten
- Verlies van eetlust
- Minder goede prestaties neerzetten

Oorzaak

De oorzaak van overtraining is eenvoudig. Je rust niet genoeg en je doet te vaak dezelfde oefeningen. Je lichaam heeft tijd nodig om te herstellen. Je spieren zullen ook niet veel groeien als je ze geen tijd geeft om te herstellen. Elke dag dezelfde workout herhalen kan leiden tot overtraining en mogelijk tot blessures. Bovendien zal je het al snel saai gaan vinden.

Hoe overtraining vermijden?

Rust voldoende uit. Na een krachttraining heeft je lichaam tijd nodig om je spieren te herstellen en te laten groeien. Als je aan  krachttraining doet, is het ook beter geen twee dagen na elkaar dezelfde spiergroep te trainen. Rust minstens een dag uit voor je die spieren weer aan het werk zet. Wat cardiotraining betreft, kan je best niet iedere dag heel intensief trainen en tot het uiterste gaan. Het is ook een goed idee verschillende soorten cardiotraining (lopen, fietsen, zwemmen…) met elkaar af te wisselen. Te veel ineens willen kan ook bij cardiotraining tot blessures leiden. Aks je pas begint met lopen, probeer dan niet meteen grote afstanden af te leggen.

Een aantal tips om overtraining te vermijden:

- Warm op voor je training. Een goede training kan blessures helpen voorkomen
- Zorg na de training voor energie. Je lichaam heeft energie nodig om zich te herstellen, en die energie haalt het uit voedsel. Een combinatie van koolhydraten, proteïnen en vetten geeft het lichaam de energie die het nodig heeft.
- Stretch. Gespannen spieren kunnen er vaak toe leiden dat andere spieren in je lichaam gaan overcompenseren.
- Plan voldoende rustdagen in je werkschema in. Luister naar je lichaam.
- Zorg voor voldoende nachtrust

Dit bericht is gepost op 15 februari 2010 om 09:56 uur en is geplaatst in Algemeen.

Laat een reactie achter

Anti-Spam Image Reageer
Andere interessante artikels: Twee efficiënte oefeningen om vet aan je buik te verliezen
4 fitnessoefeningen voor je achterwerk