Fitnessoefeningen met een stoel

Niet iedereen heeft geavanceerde fitnesstoestellen of heeft de mogelijkheid (tijd, geld) om naar een fitnessclub te gaan. Maar wist je dat je met een simpele stoel ook heel wat fitnessoefeningen kan uitvoeren? En een stoel, dat heeft iedereen wel in huis!

Step-ups

Ga voor de stoel staan, houd een beetje afstand tussen je lichaam en de stoel. Houd je blik op het zitvlak gericht. Hef langzaam je rechterbeen op en plaats je volledige voet op de stoel. Druk jezelf op tot je tweede voet zich ook de stoel bevindt. Breng je linkervoet vervolgens terug naar de vloer. Als je je terug in beginpositie bevindt, herhaal dan het proces. Als je al je reps hebt gedaan, verwissel dan van voet.

Step-ups zullen vooral je quadriceps en gluteus maximus aan het werk zetten, waardoor je sterke, krachtige benen krijgt.

Plank

Ga met twee voeten op een stoel staan en vorm een soort van ‘tafel’ met je lichaam, door je ellebogen voor de stoel te plaatsen. Zorg er zeker voor dat je rug niet gebogen is en dat je hele lichaam een rechte lijn vormt. Houd deze positie een minuut aan.

Deze oefening zal je kernspieren trainen, maar ook de spieren van je bovenlichaam.

Push-ups

Zet je in dezelfde positie als voor de plank, maar in plaats van op je ellebogen te steunen, zet je je handen op de vloer op schouderbreedte uit elkaar. Begin dan te pompen terwijl je je voeren op de stoel houdt. Buig je rug niet terwijl je deze oefening uitvoert.

One legged-squats

Ga voor de stoel staan, op ongeveer een halve meter, met je rug naar de stoel gekeerd. Leg een been op het zitvlak van de stoel en zoek je evenwicht. Ga zover als je kan met je heupen omlaag, gebruik hiervoor de spieren in je staande been. Eens de bodem bereikt, kom je langzaam weer omhoog om nog een rep te doen.

Dit bericht is gepost op 10 februari 2010 om 08:39 uur en is geplaatst in Fitnessoefeningen.

Laat een reactie achter

Anti-Spam Image Reageer
Andere interessante artikels: Buiten sporten in de sneeuw
7 veelgemaakte fouten op de loopband