10 mythes van een bodybuildingdieet

Als je aan krachttraining doet, wil je natuurlijk zoveel mogelijk resultaat zien van je training. Zo weinig mogelijk vet en zoveel mogelijk spieren, dat is de bedoeling. Over dit soort diëten worden de wildste verhalen verteld, maar wat klopt er nu precies van?

Je moet jezelf uithongeren om resultaten te zien

Niet doen! Dit zal enkel leiden tot spierverlies en je metabolisme ondermijnen.

Koolhydraten zijn slecht en moeten vermeden worden

Dit klopt niet. Best kan je wel de slechte koolhydraten, zoals suiker, gebak, frisdrank, enz. uit je dieet elimineren. Je lichaam werkt het best bij een evenwichtig dieet met 40% koolhydraten, 40% proteïnen en 20% goede vetten.

Te veel proteïne kan je nieren beschadigen

Er is geen enkel onderzoek dat tot dit besluit gekomen is. Bij mensen met nierproblemen is te veel proteïne wel niet aan te raden.

De beste manier om gewicht te verliezen is door een of twee keer per dag te eten

Ook dit zal leiden tot spierverlies en je metabolisme verminderen.

Alle vetten elimineren is noodzakelijk om gewicht te verliezen

Je lichaam heeft vetzuren nodig om goed te functioneren. Het lichaam kan deze niet zelf produceren, dus moeten we ze consumeren. Gezonde vetten (onverzadigde vetten en omega 3-vetzuren) zitten in voedingsmiddelen als noten, plantaardige olie, vette vis, enz.

Koolhydraatrijke en vetarme producten geven het beste resultaat

Te veel koolhydraten vormen een probleem, omdat niet-verbrande koolhydraten opgeslagen worden als lichaamsvet. Ongeveer 20% van je voeiding moet uit vetten bestaan, want anders zal je lichaam heel moeilijk lichaamsvet verliezen.

Proteïneshakes zijn de beste manier om vet te verliezen

Proteïneshakes zijn erg nuttig om af en toe een maaltijd te vervangen, maar om alle voedingsstoffen binnen te krijgen kan je best een evenwichtig dieet volgen. Als je een dieet volgt waarbij je iedere dag vijf à zes maaltijden mag consumeren, moet je er maximum drie vervangen door proteïneshakes.

Te veel water zorgt ervoor dat  je aankomt

Het tegenovergestelde is waar. Hoe meer water je drinkt, hoe meer je lichaam zal elimineren.

Als je een koolhydraatarm dieet volgt, kan je eten wat je wilt en toch gewicht verliezen

Dit klopt niet. Je kan slecht een bepaald aantal calorieën consumeren op een dag. Als je er meer consumeert, zal je lichaam ze opslaan als vet.

Als je een koolhydraatarm dieet volgt, zal je  meer afvallen dan bij een gewoon dieet

Dit klopt niet. Met een low-carb (koolhydraatarm) dieet kan je gewicht verliezen, maar met een gewoon dieet waarbij je voeding uit 40% koolhydraten, 40% proteïnen en 20% vetten bestaat ook. Een gewoon  dieet is bovendien gemakkelijker vol te houden.

Dit bericht is gepost op 5 februari 2010 om 10:51 uur en is geplaatst in Voeding/supplementen.

Laat een reactie achter

Anti-Spam Image Reageer
Andere interessante artikels: Trainen voor gespierde kuiten
Wii Fit: fitness op een spelconsole