Zijn sit-ups slecht voor je rug?

Volledige sit-ups waren vroeger de populairste oefeningen om je buikspieren te trainen. Sit-ups zijn eenvoudig uit te voeren, bovendien kun je ze zo goed als overal doen. Maar de laatste jaren hebben crunches het overgenomen van de sit-ups. Hier lees je waarom.

Volledige sit-ups zijn slecht voor je rug. Crunches belasten je rug veel minder, al zal het op het eerste zicht misschien niet zo lijken. Bij crunches zal namelijk alleen je ruggengraat bewegen, terwijl bij sit-ups je heupen mee bewegen. En juist die heupbeweging is het grote verschil tussen beide oefeningen.

De spieren die de heup laten bewegen tijdens sit-ups zijn heupflexoren. De heupflexoren zitten vast aan je onderrug en je bekken. Als deze spieren zich samentrekken, wordt er druk gezet op de onderrug. Maar de onderrug kan geïrriteerd of geblesseerd geraken door de extra druk die de heupflexoren erop uitvoeren.

Dat betekent niet dat een sit-up geen voordelen biedt. Als je een sit-up doet, moet je een veel ruimere beweging maken. Zo train je niet alleen je buikspieren, maar ook andere delen van het lichaam.  Maar voor mensen met een zwakke houding, zwakke buikspieren, zwakker rugspieren, een slechte techniek, of een eerdere rugblessure, zijn ze zeker niet aan te raden.

Als je crunches doet, zet je minder druk op gewrichten van je lumbale wervelkolom. Crunches op de grond zijn echter niet zo efficiënt als crunches waarbij je je voeten op een bal of bankje legt. Je moet dan immers een veel kleinere beweging maken.

Dit bericht is gepost op 20 oktober 2009 om 15:42 uur en is geplaatst in Algemeen.

Laat een reactie achter

Anti-Spam Image Reageer
Andere interessante artikels: Ademhaling bij fitnessoefeningen
Trainen voor gespierde kuiten