Mythes over buikspieroefeningen

Een strakke afgetrainde buik zonder de overbodige vetrolletjes willen we allemaal. Hoe doe je dat? Buikspieroefeningen? Helaas moeten we je teleurstellen: deze en andere mythes hebben we voor jou onderzocht en hieronder op een rijtje gezet.

Door buikspieroefeningen te doen, verdwijnt het vet op je heupen

Fabel! Het vet op je heupen pak je niet aan door je buikspieren te trainen. Als je buikspieroefeningen doet, train je inderdaad je buikspieren, waardoor die sterker zullen worden. Maar het helpt niet om het vet rond je spieren zelf te verminderen. Dat kan alleen als je een evenwichtig dieet erop nahoudt. Dat wil zeggen dat je meer calorieën moet verbruiken dan je consumeert. De meest efficiënte oplossing om het overtollige vet kwijt te geraken is voedsel te eten met een laag vetgehalte, aan aerobics en krachttraining te doen.

Je moet een platte buik hebben

Het zou wel mooi zijn, maar van nature uit hebben we helemaal geen platte buik. Integendeel. Moeder Natuur heeft ons lichaam zo geschapen dat het bovenlichaam op een cilinder lijkt. Vandaar ook dat onze buikspieren niet volledig afgeplat zijn maar een rondere vorm hebben. Natuurlijk heeft je leeftijd, geslacht en lichaamsbouw een invloed op de vorm van je buikspieren. Sommige mensen zijn geobsedeerd door een platte buik en kweken zo eetstoornissen. Het is met andere woorden ook een fabel.

Je lichaamshouding speelt ook een belangrijke rol

Feit. Als je je laat hangen, geen rechte rug houdt en altijd doorgezakt gaat zitten lijkt het inderdaad alsof je een buikje hebt. Probeer dus niet het onmogelijke –je buikspieren plat te krijgen- maar verander hetgeen je kunt veranderen. Een mooie houding houdt in dat je lichtjes door je knieën buigt, je buik intrekt, een rechte rug maakt en je schouders naar achteren trekt. Krimp dus niet in elkaar. Door deze opmerkingen in het achterhoofd te houden en ze toe te passen, zul je je ook groter en slanker voelen.

Hoe meer buikspieroefeningen, hoe sneller een strakke buik

Ook dat is een fabel. Buikspieren zijn spieren -uiteraard- en die reageren zoals alle andere spieren op weerstandstraining. Het gaat er niet om hoe vaak je die oefeningen doet, maar wel om ze efficiënt uit te voeren. Begin dus niet als een gek 100 sit-ups te doen, want dat helpt niet. Efficiënte oefeningen wil zeggen dat je sneller betere resultaten behaalt door oefeningen slechts een 20-tal keer uit te voeren maar dat goed te doen.

Dit bericht is gepost op 17 december 2008 om 11:46 uur en is geplaatst in Fitnessoefeningen.

Laat een reactie achter

Anti-Spam Image Reageer
Andere interessante artikels: Hoe je een hometrainer of spinningfiets moet gebruiken
Buikspieroefeningen: zo doe je ze goed!