Hoe je een hometrainer of spinningfiets moet gebruiken

Fietsen op een hometrainer of spinningfiets is een van de populairste workouts voor thuis. Het gaat hier immers om een intensieve en niet al te belastende training waarbij je zowel kracht als uithoudingsvermogen opbouwt.

Soorten hometrainers

Er bestaan veel verschillende soorten hometrainers. Traditionele hometrainers in alle vormen, spinningfietsen en zelfs ligfietsen als hometrainer, het aanbod is groot genoeg.  Maart om zoveel mogelijk uit je hometrainer te halen, moet je ook de juiste positie aannemen.

Houding

Hoe je op de fiets zit, bepaalt niet alleen de efficiëntie van je trapkracht, maar ook je comfort. Bij de meeste hometrainers kan je het zadel en stuur in hoogte bijstellen. Bij andere kan je nog meer specifieke aanpassingen doen, zoals het zadel naar voren en naar achteren schuiven en de hoek van het zadel veranderen. Hoe specifieker de aanpassingen, hoe comfortabeler je zult zitten. besteed dus voldoende tijd aan het juist afstellen van je hometrainer.

Afstellen van je hometrainer

De hoek van je zadel zou zo moeten afgesteld worden dat het je hele lichaam ondersteunt en je toch kunt bewegen als dat nodig is. Een zadel dat te veel omhoog gericht staat, kan bepaalde lichaamsdelen onder druk zetten.

Het zadel zou zo hoog moeten staan dat je benen helemaal gestrekt zijn als de pedalen zich op hun laagste punt bevinden. Je moet goed kunnen trappen zonder je been volledig te strekken.

Als de handvaten zich te hoog, te laag, te dichtbij of te ver bevinden, kan je nek-, schouder-, rug- of handpijn hebben. Als je beide handvaten gemakkelijk vast kunt grijpen en je je ellebogen lichtjes kan buigen, staat je stuur goed afgesteld.

De meeste hometrainers hebben riempjes om je voeten op de plaats te houden. Op die manier blijf je met je benen een cirkelvormige en efficiënte beweging maken.

Training

Een degelijke opwarming vergroot de bloedstroom naar de spier, waardoor je minder snel stijve spieren krijgt, minder snel geblesseerd geraakt en je betere prestaties neerzet.

Eens je aan het trainen bent, kan je handmatig nog de intensiteit, weerstand en snelheid van je hometrainer instellen of een van de verschillende trainingsprogramma’s kiezen. Door voor meer weerstand te kiezen, lijkt het alsof je bergop fietst. Zo train je je hamstrings en grote bilspieren meer dan bij een lichte weerstand.

Dit bericht is gepost op 1 december 2008 om 10:00 uur en is geplaatst in Cardiotraining, Fitnessapparatuur.

Laat een reactie achter

Anti-Spam Image Reageer
Andere interessante artikels: 5 sleutelfactoren tot bodybuildingsucces
Mythes over buikspieroefeningen