Fitnesstraining voor je schouders

Schouders zijn moeilijk te trainen, omdat het een complexe spiergroep is. Elke spier moet apart op de juiste manier geoefend worden om tot een optimaal resultaat te komen.  Naast training is ook een eiwit- en koolhydraatrijk dieet onmisbaar voor het kweken van meer spiermassa. Hieronder vind je enkele technieken waarmee je het spiervolume in je schouders kan vergroten.

Gevechtsporten, Tae Bo of andere aerobicoefeningen

Boksen, karate, judo en andere gevechtssporten zorgen voor een aangroei van spiermassa in de armen en de schouders.  Tae Bo en andere aerobicoefeningen eveneens, al is het beter om de oefeningen met gewichten aan de pols of in de hand te doen, zodat schouders meer belast worden. Ook bij bijvoorbeeld boksen kan je trainen met extra gewichten.

Gewichten omhoogduwen

Ga op een stoel zitten, met je rug en bovenbenen in een hoek van 90°. Zet je voetzolen plat op de grond en zorg voor een goed evenwicht. Neem een gewicht op een halter aangepast aan je kunnen in iedere hand en hou het naast je schouders. Als er een spiegel voor je staat, moet je je vingertoppen en handpalmen kunnen zien: ze moeten met andere woorden naar voor gericht zijn.  Duw de gewichten naar boven. Zorg steeds voor spanning in je spieren en stop net voor je arm helemaal uitgestrekt is; gebruik je ellebogen dus niet om even uit te rusten. Laat daarna de gewichten langzaam zakken. Herhaal deze oefening vier reeksen van respectievelijk 15, 10, 8 en 8 keer.

Training aan een fitnesstoestel met gewichten

In een fitnesscenter staan tal van toestellen om je schouders te trainen. Een van de eenvoudigste is een toestel waarbij je via een touw met een stokje gewichten optrekt. Je moet het stokje dan naar boven of naar beneden trekken, afhankelijk van de oefening en het toestel. Belangrijk bij zo’n oefeningen is het gelijkmatig optrekken en weer naar beneden laten van het gewicht. Laat het gewicht zeker niet vallen, als je het niet meer langzaam kan laten zakken, train je met een gewicht boven je kunnen. Adem ook telkens in wanneer je het gewicht optrekt en adem uit wanneer je het gewicht weer laat zakken.

Dit bericht is gepost op 31 juli 2008 om 14:32 uur en is geplaatst in Krachttraining.

Laat een reactie achter

Anti-Spam Image Reageer
Andere interessante artikels: Blijf vet verbranden in de winter
Grotere biceps kweken