Fitnessapparatuur of eenvoudige halters?

Op de markt is er een groot aanbod van gewichten, halters en apparatuur om je spiermassa te bevorderen. Bij je eerste stappen in die richting kan het vaak moeilijk zijn om een keuze te maken tussen al die materialen. We willen je op weg helpen door de voor- en nadelen van de meeste apparaten eens op een rij te zetten.

Vrije gewichten: de voordelen op een rijtje

Trainen met eenvoudige gewichten heeft als groot voordeel dat ze je een doeltreffende en tijdbesparende training bieden. Daarnaast zijn gewichten geschikt om oefeningen voor spiergroepen van het hele lichaam uit te voeren. Je hoeft dus niet steeds over te schakelen naar een ander toestel. Verder is het mogelijk om dagdagelijkse bewegingen te oefenen zoals iets boven je hoofd te tillen. Je traint meteen de spieren die je wilt op een natuurlijke manier. Nog een voordeel is dat je gemakkelijker meer calorieën kunt verbranden omdat je je eigen lichaam moet ondersteunen. Tijdens trainingen met fitnesstoestellen wordt je lichaam ondersteund door het apparaat zelf waardoor je minder calorieën verbrandt.

Gewichten, leuk. Maar…

… trainen met gewichten is niet zo eenvoudig als het lijkt, zeker niet als je net begint. In het begin zul je misschien wel wat hulp en instructies nodig hebben. Daarbij komt dat er zoveel verschillende manieren en oefeningen bestaan dat de kans groot is dat je niet weet waar en hoe je moet beginnen. Halters zijn een efficiënte manier van trainen, maar je moet ze natuurlijk juist hanteren. Omdat de kans bestaat dat je de gewichtenverkeerd gebruikt, is de kans op blessures ook groter. Dit in tegenstelling tot fitnessapparaten die je een duidelijk beeld geven welke spiergroep je traint.

Fitnesstoestellen: waarom wel?

Als je begint te trainen of als je herstelt van een blessure, kan je beter kiezen voor fitnessapparaten. Je lichaam wordt dan ondersteund waardoor je zelf minder kracht moet zetten en het eenvoudiger is om een oefening aan te leren. Ten tweede zijn fitnesstoestellen gemakkelijker om te gebruiken, juist omdat je weet welke oefeningen je moet uitvoeren en welke spiergroepen je zult trainen. Daardoor heb je minder kans op kwetsuren. Tot slot is het tijdbesparend –je weet hoe en wat je moet doen.

En waarom niet?

Zoals al eerder aangehaald: je verbrandt minder calorieën. Vaak kun je ook maar een of twee spiergroepen trainen met eenzelfde toestel, dit in tegenstelling tot de halters, die je voor meerdere oefeningen kunt gebruiken. Daarbij komt nog dat je vaak beide armen of benen nodig hebt om een oefening te doen. Dat wil zeggen dat je sterkere arm of been het werk doet en je de zwakkere kant niet apart traint. Ten slotte kun je geen natuurlijke oefeningen kiezen omdat de apparaten zijn ontworpen om die bepaalde poses aan te nemen.

Enkele tips:

Als beginner opteer je beter voor fitnesstoestellen. Op die manier geraak je gewoon aan de bewegingen en de oefeningen en kan je later naar halters overschakelen.
Weinig tijd? Werk dan met toestellen.
Wanneer je thuis wil trainen maar geen fortuinen wil uitgeven, kan je best kiezen voor eenvoudige gewichten.

Dit bericht is gepost op 8 juli 2008 om 16:11 uur en is geplaatst in Fitnessapparatuur, Krachttraining.

Laat een reactie achter

Anti-Spam Image Reageer
Andere interessante artikels: Op zoek naar het juiste dieet om spieren te kweken?
Hoe te beginnen aan een goede training?