Bodybuilding: een volmaakt lichaam als einddoel

Als je wilt dat bodybuilding echt vruchten afwerpt, moet je een duidelijk doel voor ogen hebben. Zonder doelstellingen ben je een bootje op drift in volle zee. Als het bootje al ergens geraakt, is dat puur toeval. Je hebt waarschijnlijk al gemerkt dat mensen jarenlang aan fitness kunnen doen en er fysiek niet echt op vooruitgaan. Meestal gaat het hier om mensen zonder duidelijk doel.

Belangrijke vragen

Heb jij hetzelfde probleem, neem dan nu een blaadje papier of open je tekstverwerker en schrijf het antwoord op de volgende twee vragen eens op:

1. Wat zijn je doelstellingen op lange termijn? Wees heel concreet en schrijf de maten op die je wilt bereiken voor je borstkas, je armen, middel, dijen, kuiten, … Schrijf ook het  vetpercentage en gewicht op dat je uiteindelijk wilt bereiken. Schrijf niet op wat je realistisch vindt, maar dat wat je echt wilt verwezenlijken, zonder te overdrijven.

2. Wat zijn je doelstellingen op korte termijn? Schrijf nu op wat je wilt bereiken binnen 6 of binnen 12 weken. Natuurlijk zijn deze doelstellingen niet zo groots als die op lange termijn. Schrijf ze als volgt op:

A) Binnen de volgende …….. (schrijf hier  6 of 12) weken zal ik:

…………kilo  vetmassa afvallen
…………kilo spiermassa  bijkweken
…………kilo aankomen

B) Na de volgende …….. (schrijf hier  6 of 12) weken zal ik de volgende maten hebben:

borstkas: ……………….
armen: …………………
dijen: …………………..
kuiten: …………………
middel: ………………..

Actieplan

Schrijf vervolgens je actieplan op: welke concrete acties ga je ondernemen om deze kortetermijndoelen te halen? Enkele voorbeelden:

‘ik ga zes keer per dag een uitgebalanceerde maaltijd eten’
‘ik zal maar één keer per week zondigen tegen gezonde voeding’
‘ik ga vijf keer per week trainen’
‘ik ga acht uur per nacht slapen
‘ik zal 3 à 4 liter water per dag drinken’

Foto’s

Een goed idee is ook foto’s van jezelf te nemen om te onthouden hoe je er nu uitziet. Als je over een jaar die foto’s nog eens bekijkt en je ziet hoe groot het verschil is, heb je een extra motivatie om vol te houden.

Volhouden

Nu is het tijd om aan de slag te gaan. Nog één goede raad: als je de gestelde doelen niet helemaal bereikt, is dat geen ramp, zolang je er maar op vooruitgaat. Pas eventueel je actieplan aan en begin met goede moed opnieuw. Succes!

Dit bericht is gepost op 30 juni 2008 om 11:38 uur en is geplaatst in Krachttraining.

Laat een reactie achter

Anti-Spam Image Reageer
Andere interessante artikels: 5 redenen waarom bodybuilding vaak mislukt
Bodybuilding: tegelijkertijd werken aan spieropbouw en vetvermindering