5 redenen waarom bodybuilding vaak mislukt

Heel veel bodybuilders beulen zich dag in dag uit af in de sportschool en al hun inspanningen zijn vaak nutteloos. Hoe komt het dat ze er niet slagen spieren te kweken en vet te verliezen?

1. Geen duidelijke doelstellingen

Zonder duidelijk doel voor ogen heeft trainen weinig zin. Je moddert maar wat aan en enig resultaat wordt eerder bij toeval bereikt.

2. Geen goed  trainingsschema

Het gebeurt vaak dat  beginnelingen een veel te ambitieus schema willen volgen of zelfs helemaal geen trainingsprogramma hebben. Dit leidt dan nogal eens tot kwetsuren. Het heeft totaal geen zin om van het ene naar het andere apparaat te vlinderen. Op deze manier zal je weinig resultaat boeken. Het spreekt dan ook voor zich dat een aangepast trainingsschema -dat strikt gevolgd wordt- een absolute must is.

3. Geen goed dieet

Zonder een aangepast dieet voor bodybuilders is het haast onmogelijk om spiermassa te kweken en vet te verliezen. Het is uit de voeding dat de bodybuilder de noodzakelijke stoffen moet halen voor energie, herstel en groei van zijn spieren. Elke sporter moet dan ook vertrouwd geraken met de principes van een goed dieet.

4. Te veel vertrouwen in voedingssupplementen

Voedingssupplementen werken alleen maar als aanvulling op een goed dieet. Het heeft geen zin je dieet en/of je training te verwaarlozen en alle heil te verwachten van voedingssupplementen. Het is belangrijk eerst je training en je dieet te optimaliseren vooraleer je supplementen toevoegt aan je programma.

5. Te weinig recuperatie

Spieren groeien niet door ze simpelweg uit te putten, maar door je lichaam genoeg slaap te gunnen. Met andere woorden: zorg ervoor dat je genoeg nachtrust hebt en ga niet te laat slapen indien mogelijk. Met 7 à 8 uur slaap ga je niet alleen meer energie hebben, maar ook meer resultaat boeken met je training.

Dit bericht is gepost op 30 juni 2008 om 11:18 uur en is geplaatst in Krachttraining.

Laat een reactie achter

Anti-Spam Image Reageer
Andere interessante artikels: Kan één set meerdere sets vervangen?
Bodybuilding: een volmaakt lichaam als einddoel