Zo moet je veilig fitnessen

Maar al te vaak weten mensen niet goed genoeg hoe ze de fitnesstoestellen in de gymzaal moeten gebruiken en krijgen ze daardoor last van kwetsuren of, sterker nog, ontwikkelen hun spieren zich verkeerd. Wij tonen je hoe je veilig kan fitnessen zonder er nare gevolgen aan over te houden. Vraag ook altijd wat extra informatie in de gymzaal als je wat meer uitleg nodig hebt: beter wat meer vragen dan met problemen zitten later.

De toestellen

Soms staat er bij de toestellen aangegeven hoe je ermee moet werken. Als dat niet het geval is, kan je altijd hulp vragen aan een medewerker. Medewerkers in een gymzaal zijn altijd op de hoogte van goede trainingstechnieken en zullen je dan ook maar al te graag met raad en daad te woord staan. Ook kunnen ze je helpen bij het opstellen van een verantwoord trainingsprogramma.

Begin nooit met te veel gewicht of te zware oefeningen. Als je stapsgewijs het gewicht of het aantal oefeningen opvoert, zal je dat ook veel sneller zien aan je spieren. Die hebben immers de kans gekregen om goed te kunnen aanpassen en om goed te kunnen recupereren na de inspanning.

Zorg voor goede bewegingen

Goede bewegingen zijn essentieel om veilig te kunnen fitnessen. Bouw de bewegingen op en ga niet direct de spieren overbelasten. Probeer de oefeningen zeer gecontroleerd en redelijk traag uit te voeren. Je kan beter vijf keer traag en gecontroleerd een halter heffen dan dat je dat twaalf keer doet in dezelfde tijdspanne. Traag en gecontroleerd trainen zorgt ervoor dat de spieren zich veel beter gaan vormen. Je spieren moeten veel meer werk doen wanneer ze een trage en gecontroleerde oefening moeten uitvoeren dan wanneer je snel een paar oefeningen achter elkaar doet.

Laat je spieren herstellen na een inspanning

Neem niet alleen de tijd om op je spieren te letten tijdens het trainen maar verzorg ze ook goed na de inspanning. Zorg ervoor dat je altijd 24 tot 48 uur tussen workouts laat, zo kunnen de spieren recupereren en zullen ze sneller in omvang toenemen. Gun je lichaam dus wat rust na de inspanning.

Dit bericht is gepost op 23 mei 2008 om 08:04 uur en is geplaatst in Algemeen.

Laat een reactie achter

Anti-Spam Image Reageer
Andere interessante artikels: Fitness op het werk
Krachttraining, de eerste 6 weken