Waarom je moet stretchen

Hoeveel mannen stretchen er nu echt voor een workout? Velen slaan het over, omdat ze denken dat ze er al stretchend idioot uitzien of omdat ze niet begrijpen hoe belangrijk de oefeningen zijn voor het lichaam.

Hoe stretchen werkt

Om beter te begrijpen waarom stretchen zo goed is, moet je eerst weten hoe de spieren functioneren. Spieren bestaan uit weefsel, opgebouwd uit vezels. Dat weefsel zelf bestaat uit heel wat kleinere componenten. Voeg daar de bindweefsels, het glijmiddel en een hoop andere elementen aan toe en je hebt een spier. Door aan krachttraining te doen zorg je ervoor dat deze delen allemaal samenwerken.

Afhankelijk van hoe je een spier opspant, zal de spier een aantal vezels samentrekken. De spierweefselbundeltjes kunnen niet meer of minder samengetrokken worden, ze worden gewoon samengetrokken of niet. Om een zwaar gewicht te tillen, moeten zich dus meer spierweefselbundels samentrekken.

Na een intensieve workout, moeten de spieren zichzelf herstellen. Vezels die door elkaar zitten belemmeren het genezingsproces. Als je stretcht, verhoogt de spanning in de vezels en worden ze terug op een lijn gezet. Vergelijk het met een gekreukt hemd waaraan je trekt. Bovendien zorgt stretchen voor een goede bloedstroom en flexibele gewrichten.

Voordelen

Stretchen zorgt ervoor dat alle spierweefsels op een lijn komen, wat het genezingsproces versnelt na een zware workout. Als de vezels door elkaar verweven zijn, heeft het weefsel meer tijd nodig om te herstellen. Echte bodybuilders weten hoe belangrijk dat stretchen kan zijn. Als een spier te lang erover doet te recupereren, kan dat de volledige trainingscyclus overhoop gooien.

Onderzoek heeft aangetoond dat stretchen het risico op blessures en pijn beperkt. Door de verhoogde aanmaak van melkzuur in de spieren wordt ook het risico op pijn de volgende dag beperkt. Stretchen voorkomt ook krampen. Sommige spieren, zoals de kuiten, hebben de neiging sneller te verkrampen.

Manieren

Ballistisch stretchen: deze manier werd in het verleden het meest toegepast, maar is nu in onbruik geraakt. Het is de bedoeling de spier te ‘overstrekken’ tot buiten zijn eigenlijke limiet.
Statisch stretchen: om statisch te stretchen heb je geen partner nodig. het is een erg veilige en efficiënte manier van stretchen. Om een statische stretch uit te voeren, moet je jezelf gewoon in positie zetten en je eigen kracht gebruiken om de verlangde spanning te verkrijgen.
Passief of isometrisch stretchen: passief of isometrich stretchen wordt het meest gebruikt. Om zo’n stretchoefening uit te voeren heb je een hulpmiddel nodig; een handdoek, een partner of een muur om zo de range of motion uit te breiden

Hoe moet je stretchen?

Opwarmen voor het stretchen is erg belangrijk. Een opwarming zal de elasticiteit en de coördinatie bevorderen en het risico op een blessure tijdens het stretchen beperken. Stretchen is dus niet hetzelfde als een opwarming! Een opwarming bestaat uit draaien met de gewrichten knieën, ellebogen, enz.), een beetje cardio en aerobics.

Na de opwarming kun je best voor, tijdens en na de oefeningen stretchen. De stretchoefeningen werken het best als je ze 30 seconden volhoudt.

Isoleer spieren terwijl je stretcht. Het is altijd beter je op één spier te concentreren dan op meerdere spieren.

Dit bericht is gepost op 20 mei 2008 om 16:32 uur en is geplaatst in Algemeen, fitness en gezondheid.

Laat een reactie achter

Anti-Spam Image Reageer
Andere interessante artikels: 10 bodybuildingfouten die je kunt voorkomen
Hoe begin je met lopen?