Zo voorkom je sportblessures

Elk jaar worden er zo’n 10 miljoen sportblessures veroorzaakt. Sport en blessures worden dan ook haast in één adem vermeld. Toch kan je jezelf met wat oefening, vooruit te denken en het juiste beschermmateriaal heel wat sportleed besparen. We zetten enkele veelvoorkomende sportblessures uit vier sportdisciplines op een rij én, belangrijker, we geven je tips hoe je ze kan voorkomen.

Voetbal

Hersenschudding
Hersenschuddingen komen vaak voor bij voetballers. Menig voetballer heeft er zelfs zijn carrière voor op een lager pitje moeten zetten. Duizeligheid, geheugenverlies, hoofdpijn en evenwichtsverlies kunnen wijzen op een hersenschudding. De beste preventie is, simpelweg, met je hoofd omhoog te lopen. Daarnaast is het ook erg belangrijk bij de minste twijfel een arts te raadplegen. Het vroegtijdig constateren van een hersenschudding is erg belangrijk om ernstige(re), blijvende, gevolgen te vermijden.
Enkelblessure
Ook enkelblessures zijn een vaakvoorkomende sportblessure bij voetballers. Voetbal vergt nu eenmaal veel lopen en springen. Bij een enkelblessure is het belangrijk een arts te raadplegen. Deze kan je ook oefeningen geven om je enkelbanden te verstevigen.

Hockey

Zijdelingse kniebandblessure
Net zoals skiërs, worden hockeyers door hun schaatsen in een voorwaartse positie gebracht. Dit zorgt voor een onnatuurlijke kromming van de knie bij slaloms. Het dragen van een aanspannend kniestuk kan de knieschade beperken. Maar natuurlijk is alertheid nog de beste preventie. Is het kwaad al geschied? Dan kan ijs en rust bij lichte verwondingen wonderen verrichten. Bij ernstigere blessures kan een operatie vereist zijn.
Oogblessure
Hockeyuitrusting (denk maar aan schaatsen en sticks) kunnen vaak ernstige oogverwondingen veroorzaken. Daarom kan je maar best gezichtsbescherming dragen.

Honkbal/Softbal

Spierletsel
Bij honk- en softbal is het vooral opletten voor allerhande spierletsels. Vooral schouderontstekingen zijn bij honk- en softballers een veelvoorkomende klacht. Om zulke schouderletsels te voorkomen zouden werpers best zo’n 48 uur moeten wachten vooraleer ze opnieuw intensief spelen.
Peesontsteking
Vooral de schouder, de pols en de elleboog zijn erg gevoelig voor peesontstekingen. Om dergelijke ontstekingen te voorkomen is het belangrijk dat je goed voorbereid aan het nieuwe sportseizoen begint. Training is hier dus de beste preventie.

Tennis

Tenniselleboog
Een tenniselleboog is een peesontsteking van de onderarm. Het wordt veroorzaakt door herhalende draaibewegingen van de pols. Om een tenniselleboog te vermijden is het verstandig je pols zoveel mogelijk te ontlasten. Een lichte racket is dus een must.
Achillespeesontsteking
Een achillespeesontsteking ontstaat door het te vaak binnenwaarts draaien van de voet. Het gevolg is een erge pijn aan de hiel. Ter preventie is een goede opwarming en stretching van je voetspieren erg belangrijk. Voorzie daarom altijd een opwarmingssessie alvorens je eigenlijke tennissessie te starten.
Discushernia
Tennissers draaien ontzettend vaak met hun romp. Hierdoor kunnen de rugvezels beschadigd raken, waardoor discushernia ontstaat. Ter preventie is het aan te raden om rompversterkende oefeningen te doen. Wanneer het kwaad echter reeds geschied is, kunnen tijd en een goede verzorging soelaas bieden. In geval van ernstige pijn kan een operatie aangewezen zijn.

Dit bericht is gepost op 7 mei 2008 om 15:47 uur en is geplaatst in fitness en gezondheid, sporten.

Laat een reactie achter

Anti-Spam Image Reageer
Andere interessante artikels: Tips om aan te komen in gewicht
De voordelen van ochtendfitness