Tips om aan te komen in gewicht

In onze maatschappij ligt de nadruk vaak op afvallen. Wat doe je dan als je net zwaarder wilt worden? Hier volgen een paar handige tips om aan te komen:

Eet vaker en meer voedsel

Een van de belangrijkste regels waar je je aan moet houden om aan te kunnen komen, is dat je vaker en meer eet. Eet zes hoofdmaaltijden per dag in de plaats van drie en verdubbel je portie. Probeer per dag ongeveer 500 calorie├źn meer te eten dan je verbruikt, zo zou je de cijfers op de weegschaal moeten zien stijgen! Als je het aantal calorie├źn niet geleidelijk aan opvoert, kan dit slecht zijn voor de gezondheid.

Eet het juiste voedsel

Om bij te komen, is het verstandig om vooral koolhydraten en eiwitten te eten. Laat vet zoveel mogelijk achterwege, het is alleen maar ongezond om te vet te eten.

Wat ben je met vaker eten als je veel groenten eet? Groenten zijn vooral een bron van vezels en water, ze zullen je niet helpen met aankomen. Beperk de hoeveelheid groenten dus, maar laat ze niet compleet achterwege: je hebt een redelijke portie vezels per dag nodig om te functioneren.

In de supermarkt kijk je dus vooral uit naar calorierijk voedsel. Kies zeker geen dieetproducten. Let er wel op dat je geen tekorten krijgt: om een tekort aan vitaminen of mineralen te voorkomen neem je best elke dag een multivitaminetablet in.

Eet vlees

De beste tip om bij te komen, is veel vlees eten. Vlees zorgt er namelijk voor dat je een grote hoeveelheid eiwitten binnenkrijgt. Eiwitten zorgen voor spieropbouw en zijn dus erg belangrijk als je zwaarder wilt worden. Spieren wegen meer dan vet, dus zo kom je ook aan.

Ook na het trainen is dit erg belangrijk, vergeet dus niet na het trainen eiwitten te eten: dan groeien je spieren sneller.

Voor het slapen

Het is een erg goed idee om nog te eten vlak voor je gaat slapen. Als je wil afvallen raadt men dit af, maar nu doen we dus het omgekeerde.

Vergeet niet te drinken

Om je lichaam optimaal te laten functioneren, moet je minimaal anderhalve liter water per dag drinken. Als je niet graag water drinkt, kan je ook ongesuikerde kruidenthee, melk of ongesuikerd fruitsap drinken.

Dit bericht is gepost op 7 mei 2008 om 07:38 uur en is geplaatst in Algemeen, Voeding/supplementen.

Laat een reactie achter

Anti-Spam Image Reageer
Andere interessante artikels: Krachttraining voor beginners
Zo voorkom je sportblessures