Zo breek je je persoonlijk fitnessrecord

Als je gaat fitnessen, heb je als belangrijkste doel: je vorig resultaat verbeteren. Dit kan je doen door de oefening eenmaal meer uitvoeren of met één gewicht meer te werken dan de keer ervoor. Hierdoor wordt het harde labeur van je workout dragelijk. Het is daarnaast de makkelijkste manier om je vooruitgang te meten.

Beginnen bij het begin

Vreemd genoeg moet je, om jezelf klaar te stomen voor een nieuw record, allereerst rusten. Geef je lichaam de tijd om te recupereren na de vorige workout. Een belangrijk onderdeel van een goede fitnessbeurt is rust. Als je bijvoorbeeld een maand lang driemaal per week trainde, dan kan je best een week rusten om je goed voor te bereiden op de poging om je record scherper te zetten. Je moet geen schrik hebben om dan spiermassa te verliezen, door te rusten na een goede workout zal je lichaam net spiermassa aanmaken.

De juiste aanloop

Een techniek die al veel atleten heeft geholpen, is werken met een power rack. Dit is een soort kooi waarin je je oefeningen dient te doen. Het voordeel hiervan is dat de gewichten maar één richting uit gaan. Je zal dus de oefening sowieso juist uitvoeren. De kans op blessures daalt aanzienlijk door met dit toestel te werken.

Als je begint met de power rack, kan je al meteen starten met het gewicht van je huidige record. Doordat het toestel je zodanig helpt, kan je op korte tijd met zwaardere gewichten beginnen werken. Hierdoor verstevig je je spieren en boek je sneller en veiliger resultaat.

Na enkele keren getraind te hebben met de power rack, kan je de oefening waarin je wil verbeteren eens uitproberen. Normaal zou dit relatief makkelijk moeten gaan. Begin met het gewicht van je huidige record. Als dit vlot gaat, kan je binnen afzienbare tijd een betere prestatie neerzetten. Houd er wel rekening mee dat als dit nog niet vlot gaat, je niet voldoende recuperatietijd neemt. Wees dus niet bang om af en toe een week niet te trainen.

Het record verbreken

Op de grote dag begin je met je gewoonlijke opwarming. Wees niet verrast als je door je voorbereiding plots met verschillende kilo’s meer kan werken. Over heel de wereld zijn er atleten die deze trainingsmethode gebruiken om zich voor te bereiden op wedstrijden. Daarnaast beperkt je de kans op blessures en zal je iedereen verbazen met sportieve prestaties die niemand voor mogelijk hield.

Dit bericht is gepost op 29 april 2008 om 08:29 uur en is geplaatst in Algemeen, Krachttraining.

Laat een reactie achter

Anti-Spam Image Reageer
Andere interessante artikels: Calorieën verbranden in de zomer
Fitness voor 40-plussers