Bouw meer spieren op in minder tijd

De meeste mensen trainen te veel en te intens. Uit een recente studie blijkt dat je voor een maximum resultaat best niet te veel traint. Hierbij gaat het over de spiertrainingen, zoals gewichten tillen, en niet over cardiovasculaire oefeningen die je conditie naar boven tillen.

Bij acht mannen van middelbare leeftijd werd een onderzoek uitgevoerd, met als belangrijkste vraag of minder intensieve training niet tot een beter resultaat kon leiden. Deze mannen waren professionele golfers en waren reeds in uitstekende conditie.

De test

Elke proefpersoon kreeg de taak om oefeningen te doen in de komende zes weken. Elke workout die zij van plan waren te doen in die zes weken bestond uit zes verschillende oefeningen. Zo’n oefening hield in dat ze gedurende 10 tot 20 seconden één halter moesten optillen. Eén training bestond dus uit 60 tot 120 seconden, de pauzes niet meegerekend.

Gemiddeld hielden de proefpersonen 6.6 trainingen gedurende die bepaalde zes weken. Als we goed rekenen, betekent dit in totaal ongeveer 14 minuten training.

Resultaat

Maar wat is nu het resultaat? Deze test, uitgevoerd bij licht gespierde mannen, zorgde voor een nog veel groter spiergehalte dan zij reeds hadden. Met een gemiddelde van 84 % stijging, kan deze test wel tellen.

Vergelijking

De meeste mensen trainen hun spieren gemiddeld een 36 minuten per workout. Als we redeneren dat zij driemaal per week gaan fitnessen, zorgt dit voor een totaal van 648 minuten over 6 weken. Dit is maar liefst 42 maal meer dan de golfers uit onze test. Nu kunnen we ons afvragen of de resultaten van deze mensen ook 42 keer beter zullen zijn?

De mensen die deelnamen aan de test waren golfers, die reeds op voorhand goed getraind waren. Elke deelnemer had vooruitgang geboekt, wat al indrukwekkend is. Als we weten dat dit slechts door 14 minuten training kwam, dan is het zelfs vrij revolutionair.

Voor de man met weinig tijd, die toch zijn spieren wilt ontwikkelen, is dit natuurlijk de beste methode. Je haalt op deze manier het meeste uit de tijd die je hebt. Tegenwoordig beginnen mensen ook meer na te denken over de manier waarop ze sporten. Het is niet alleen belangrijk dát je sport, maar ook de methode is van essentieel belang.

Dit bericht is gepost op 22 april 2008 om 14:18 uur en is geplaatst in Krachttraining.

Laat een reactie achter

Anti-Spam Image Reageer
Andere interessante artikels: Train tegengestelde spiergroepen
Homeostase door training van de beenspieren