Snel buikspieren kweken

De buikspieren trainen is onder sporters al jarenlang het onderwerp van discussie. Er zijn allerhande gadgets en toestellen op de markt die je meer buikspieren moeten bezorgen. Maar die hulpmiddeltjes werken helemaal niet goed en zijn dus volstrekt overbodig. De klassieke aanpak werkt namelijk nog altijd het beste. Maar waar moet je eigenlijk op letten als je in een mum van tijd stevige buikspieren wilt kweken?

De 3 gouden regels om getrainde spieren te krijgen:

Train ze intensief
Neem ook regelmatig een pauze, anders overbelast je de spieren
Probeer het tempo van de oefeningen niet te snel omhoog te krijgen, doe het rustig aan

Voer het aantal op…

Wat gebeurt er als je elke dag 100 crunches doet? Je spieren zullen zich niet meer verder ontwikkelen omdat er gewenning optreedt: de spieren vinden die 100 crunches per dag maar normaal. Om getrainde buikspieren te krijgen, kan je beter de spieren even overbelasten, dan zullen ze zich aan willen passen, en dus zullen ze groeien.

…maar doe het rustig aan

Je traint je buikspieren het meest efficiënt als je de oefeningen traag uitvoert. Zo moeten je spieren extra moeite doen en verbrand je meer vet. De beweging bij het omhoogkomen mag maar twee seconden duren, de beweging bij het naar beneden gaan vier. Als je het trager kan, mag dat ook.

Voeding

Natuurlijk is het verstandig om je aan een dieet te houden als je strakke buikspieren wil. Als je de vetlaag kan doen slinken, zie je de buikspieren sneller.

De enige fout die veel mensen maken, is dat ze ook niets eten wanneer het eigenlijk wel zou moeten: vlak na een inspanning hebben je spieren net voedsel (koolhydraten, eiwitten…) nodig om te kunnen herstellen en te groeien. Als je deze stap overslaat, heeft je training minder effect.

Mannen versus vrouwen

Waarom is het zo dat mannen veel sneller een sixpack hebben dan vrouwen? Hebben ze misschien een ander type buikspieren? Nee hoor, mannen hebben gewoon van nature uit al een veel dunnere vetlaag op hun buik, terwijl er bij vrouwen een dikkere laag vet op de buik zit voor een eventuele zwangerschap. Ook is de vetlaag bij vrouwen moeilijker weg te krijgen.

Daarom moeten vrouwen vaak meer moeite doen om een strakke, gespierde buik te krijgen. Bij vrouwen zijn buikspieren pas te zien wanneer het vetpercentage minder dan 20% bedraagt, bij mannen is dit 10%.

De beste oefeningen?

Ga eerst voor jezelf na hoe je wilt dat je buik eruit ziet: wil je een sixpack of is een strakke buik al voldoende? Een strakke buik kan je krijgen door te fietsen, paardrijden, … Wanneer je echt gericht wil werken, kan je naar een sportschool gaan en aangepaste oefeningen krijgen van een sportinstructeur.

Dit bericht is gepost op 18 april 2008 om 13:47 uur en is geplaatst in Algemeen, Krachttraining.

Laat een reactie achter

Anti-Spam Image Reageer
Andere interessante artikels: Zo maak je je workout doeltreffender
Accentueer je spieren