Sporten om vet te verbranden

Je wilt gewicht verliezen en weet heel goed dat je eigenlijk aërobe oefeningen zou moeten doen. Goed nieuws dan, want je hebt wel duizenden mogelijkheden. Maar weet je ook welke activiteiten je het meeste vet doen verbranden?

Neem de trappen en de verste parking

Dit moet zeker niet je enige cardiovasculaire training zijn, maar het is wel een goede oefening die je dagelijks in je schema kunt inplannen. Neem in plaats van de lift of de roltrap de trappen. Zet je auto helemaal vanachter op de parkeerplaats. Probeer een kwartiertje van je lunch te wandelen. Als je dat allemaal samen telt, heb je op een dag al meer calorieën verbrand.

Train met gewichten

Gewichtheffen is een training die niet lang duurt en je lichaam dus ook niet erg veel calorieën laat verbranden. Maar de bevredigende gevoelens die het je oplevert en het vrijkomen van endorfine zullen je lichaam motiveren en de energie geven voor andere trainingen.

Wandel

Probeer in plaats van te wandelen eens te ‘powerwandelen’. Om echt calorieën te verbranden, moet je immers de intensiteit opdrijven. Intervaltraining waarbij je verschillende snelheden afwisselt of een heuvel opwandelen zijn ook goede ideeën. Wandelen is een sport die je je hele leven vol kunt houden!

Gebruik de crosstrainer

Trainen op de crosstrainer is een goede workout voor het hele lichaam. Deze machines zijn ook zeer geschikt voor renners die hun gewrichten niet te veel willen belasten en vormen een mooie afwisseling op je dagelijkse routine.

Rotsklimmen en roeien

Wil je ook je bovenlichaam een goede workout geven? Dan zijn roeien en klimmen iets voor jou. Als je roeit of klimt, verbrand je zomaar eventjes 300 tot 380 calorieën per halfuur. Geen bergen of meertjes in de buurt? Neem dan een abonnement op de dichtstbijzijnde klimmuur en maak gebruik van een roeimachine.

Langlaufen

Langlaufen is een ideale manier om veel calorieën te verbranden. Je gebruikt zowel je boven- als je onderlichaam intensief en verbruikt ongeveer 330 calorieën per halfuur.

Kickboksen

Tijdens het kickboksen kun je je helemaal uitleven. Kickboksen is niet alleen een goede cardiovasculaire training maar heeft ook een goede invloed op je kracht en flexibiliteit.

Spinnen en fietsen

Fietsen, indoor op een spinningfiets of buitenshuis, is een ideale cardio-oefening. Spinningfietsen en -lessen zijn tegenwoordig niet meer weg te denken uit een fitnessclub die naam waardig. Er is een grote variatie in intensiteit.

Lopen

Lopen kun je eigenlijk overal doen. Alles wat je nodig hebt is een pad en een een goed paar loopschoenen. Je kunt een grote hoeveelheid calorieën verbranden, 300 of meer in een halfuur. Lopen belast je knieën wel. Voor sommigen kan krachttraining nodig zijn om de benen te versterken voor het lopen.

Dit bericht is gepost op 9 april 2008 om 15:58 uur en is geplaatst in Algemeen, sporten.

Laat een reactie achter

Anti-Spam Image Reageer
Andere interessante artikels: Krachttraining na een blessure
Terug de draad opnemen in de fitnessclub