Losse gewichten of fitnesstoestellen? Een vergelijking

Als je in een fitnessclub binnenwandelt, valt je oog meteen op al die toestellen waarmee je iedere spier in je lichaam kunt trainen. Alles wat jij moet doen is trekken of duwen terwijl het toestel weerstand biedt. Maar wat is nu eigenlijk het beste? Krachttraining met gewichten of krachttraining met toestellen?

Voordelen fitnesstoestellen

Je kunt sneller trainen: je hoeft je alleen maar neer te zetten op een toestel en een gewicht te selecteren. Je kunt ook meteen naar het volgende toestel vertrekken, zonder je gewichten te moeten aanpassen en zonder dat je je zorgen moet maken dat je de juiste gewichten niet vindt.
Je loopt minder risico op blessures: vooral voor beginners erg belangrijk. Zij voelen zich vaak onzeker over de range of motion. Bij losse gewichten doen ze de oefening te vaak met een kleine of grote range of motion, wat kan leiden tot blessures.
Ze zijn gemakkelijk te gebruiken: de meeste toestellen leggen zichzelf uit. Naast het toestel vind je vaak ook een kaartje met de uitleg over hoe je oefening precies moet doen. En als je nog twijfelt, kun je altijd even de persoon voor je observeren.
Je kunt verder trainen na een blessure: als je een grote blessure gehad hebt, is het aan te raden voorlopig alleen op toestellen te trainen. Fitnesstoestellen kunnen een bepaald lichaamsdeel gemakkelijk isoleren, zodat je de rest van je lichaam kunt blijven trainen zonder je geblesseerde spier te belasten.

Nadelen fitnesstoestellen

Je forceert je spieren sneller: door keer op keer (soms wekenlang) dezelfde beweging te doen, zul je je spieren sneller forceren. Als je iedere keer dezelfde spier traint, loop je een groter risico op blessures ten gevolge van overtraining. Als je met losse gewichten werkt, variëren de oefeningen altijd lichtjes van elkaar.
Je krijgt een vals gevoel van krachttoename: een oefening uitvoeren op een fitnesstoestel of iets inhet echte leven optillen, verschillen nogal van elkaar. Terwijl je in de fitnessclub steeds zwaardere gewichten gebruikt, zul je daarbuiten niet echt sterker zijn. Als je een zware doos optilt, kun je de niet-werkende spieren van je lichaam immers niet laten rusten, wat op een toestel wel het geval is.
Je voelt je veilig: sommige mensen denken dat je, als je traint op een machine, weinig tot geen risico loopt op blessures, maar dat klopt niet. zelfs als je de juiste range of motion gebruikt, kun je je spieren nog forceren met teveel gewicht en een spierverrekking veroorzaken.

Voordelen losse gewichten

Je traint meer spieren: als je losse gewichten gebruikt, moeten andere spieren voor de ondersteuning zorgen. Voorbeelden hiervan zijn de kernspieren van je buik, je erector spinae (spiergroep tussen nekwervels en het heiligbeen) en een paar beenspieren (als je de oefeningen al staande uitvoert). Zo hoef je geen tijd te besteden aan kerntraining, je spieren worden sowieso al getraind.
De oefeningen komen meer overeen met het dagelijkse leven: oefeningen met gewichten komen overeen met wat we in het dagelijkse leven doen als we een gewicht optillen.
Je verbetert je evenwicht: de ondersteunende spieren die je gebruikt terwijl je een oefening uitvoert, zullen je evenwicht zeker ten goede komen. Om je evenwichtsgevoel nog beter te ontwikkelen, kun je eventueel gebruik maken van een fitnessbal.
Je verbetert de werking van je hersenen: als je een oefening uitvoert met losse gewichten, gebruik je proprioceptie. Dat is de term voor het vermogen om de positie van je eigen lichaam en lichaamsdelen waar te nemen.
Losse gewichten zijn gemakkelijk en goedkoop: Losse gewichten zijn een ideale oplossing voor wie vaak op reis is of geen tijd heeft om zich naar de fitnessclub te verplaatsen. Als je een goed paar dumbbells koopt, waarvan je het gewicht gemakkelijk kunt aanpassen, hoef je de ruimte zelfs niet te verlaten voor een volledige workout van het lichaam.

Nadelen losse gewichten

Trainen met losse gewichten vergroot het risico op blessures: als je traint met losse gewichten, is het risico dat je schouder uit de kom schiet veel groter. Dat zal het risico op blessures erg verhogen.
Je werkt minder efficiënt: als je naar een fitnessclub gaat, die niet veel verschillende gewichten heeft, kan je soms lang wachten voordat de andere sporters klaar zijn. Als je werkt met dumbells waarbij je steeds het gewicht moet aanpassen, slorpt dat een groot deel van je tijd op.

Dit bericht is gepost op 11 maart 2008 om 12:20 uur en is geplaatst in Fitnessoefeningen, Krachttraining, fitness en gezondheid.

Laat een reactie achter

Anti-Spam Image Reageer
Andere interessante artikels: Valse excuses om met fitness te stoppen
7 mythes over cardiotraining