Ideale combinatie van dieet en fitness

Fitnessen om af te slanken of ‘droog te worden’ in fitnesstermen, is een van de meest voorkomende redenen om met fitness van start te gaan. Een goed dieet gaat per definitie samen met de nodige lichaamsbeweging.

Training

Als afvallen het voornaamste doel is dat je met fitness wilt bereiken, doe je er goed aan je meer te richten op cardio-oefeningen. Die oefeningen zorgen ervoor dat je vet verbrandt. Voor de krachtoefeningen kun je best kiezen voor sets met niet teveel herhalingen en een matig gewicht in plaats van voor sets met weinig herhalingen en maximaal gewicht.

Bepaal je doelstellingen. Hoeveel kilo wil je in totaal kwijtraken? Hoeveel kilo denk je de eerste maand af te vallen? Blijf realististisch. Houd een logboek bij waarin je je vorderingen noteert.

Dieet

Verminder je calorie-inname, maar niet teveel

Het spreekt vanzelf dat je tijdens een dieet je aantal calorieën probeert te beperken, maar een caloriearm dieet of een zogenaamd ‘crashdieet’ is alles behalve een goed idee. Consumeer minstens 1500 calorieën per dag, anders ga je je slap voelen en ben je niet meer in staat om je volledig te geven tijdens het fitnessen.

Consumeer genoeg eiwitten

Per kilo lichaamsgewicht heb je dagelijks ongeveer 2 gram eiwitten nodig. Eiwitten zorgen voor het behoud van je spiermassa. Eiwitten zitten onder meer in (rood) vlees, eieren, noten, bonen, linzen, erwten, enz.

Beperk je koolhydraatinname

Koolhydraten stimuleren de aanmaak van het hormoon insuline, dat op zijn beurt de eetlust stimuleert en voorkomt dat je lichaamsvet verliest. Daarom kun je best de hoeveelheid koolhydraten die je consumeert beperken.

Eet vaak en drink veel

Het is beter meerdere kleine maaltijden te consumeren dan één zware maaltijd. Eigenlijk heeft je lichaam om de drie tot vier uur nieuwe brandstof nodig. Probeer gewoon iedere maaltijd je calorie-inname te beperken. Veel water drinken helpt je het hongergevoel onder controle te houden.

Dit bericht is gepost op 17 januari 2008 om 10:18 uur en is geplaatst in Voeding/supplementen.

Laat een reactie achter

Anti-Spam Image Reageer
Andere interessante artikels: Waarom rustpauzes bij krachttraining belangrijk zijn
7 manieren om af te vallen met cardiotraining