Hoe stem je je voeding af op bodybuilding?

Iedereen heeft wel zijn eigen reden voor een bezoek aan de fitnessclub. Een grote groep van de fitnessers wilt afvallen, een andere groep aan zijn conditie werken en nog een derde groep wil spiermassa kweken.

Om een kilo zwaarder te worden, moet je iedere dag 300 tot 500 calorieën meer consumeren dan je verbrandt. Maar dan hebben we het maar over een gewone kilo. Om een kilo spiermassa bij te winnen, moet je al iets meer moeite doen. Je moet dan niet alleen meer calorieën consumeren dan je verbrandt, maar er ook voor zorgen dat die calorieën hogere percentages eiwitten bevatten.

Eetprogramma

Meerdere keren per dag kleine porties eten stimuleert je metabolisme. Je lichaam zal sneller vet verbranden en minder snel vet opslaan. Consumeer niet teveel calorieën per maaltijd. Als je maaltijd meer dan 1000 calorieën bevat, zal je lichaam ze al snel als vet opslaan.

Houd je dagelijkse calorie-inname hoog
Probeer elke dag een bepaald aantal calorieën tot je te nemen. Als je te weinig calorieën eet, zul je niet veel spiermassa winnen. Met eiwitshakes of weightgainers trek je je dagelijkse calorie-inname naar omhoog.

Drink veel water
Water verwijdert de afvalstoffen uit je lichaam en regelt de zuurstoftoevoer. Drink minimum 3 liter water per dag.

Bodybuildingdieet

Het dieet van een bodybuilder bestaat voornamelijk uit:

Eiwitten
Consumeer minstens 2 gram eiwit per kilo die je weegt. Neem eventueel eiwitshakes.

Koolhydraten
Consumeer veel goede koolhydraten. Simpele koolhydraten zoals suikers zijn goed als je spiermassa wilt opbouwen, zeker als je ze vlak voor en vlak na de training consumeert. Veel bodybuilders eten dan een banaan.

Vetten
Er bestaan goede en slechte vetten. Goede vetten (onverzadigde vetten) zijn bijvoorbeeld vetzuren als omega 3 en omega 6. Je zou iedere dag minstens 40 gram van deze goede vetten moeten binnenkrijgen. Je vindt ze onder meer invette vis, noten, zaden, olijf- en koolzaadolie. Slechte vetten (verzadigde vetten) vind je onder meer in roomboter, kaas en melkproducten. Van deze producten kun je dus beter niet teveel eten.

Dit bericht is gepost op 17 januari 2008 om 11:12 uur en is geplaatst in Krachttraining, Voeding/supplementen.

Laat een reactie achter

Anti-Spam Image Reageer
Andere interessante artikels: Do’s en don’ts van krachttraining
Laat je lichaam voldoende herstellen!