Wat is creatine?

Creatine is een supplement dat erg populair is bij mensen die fitnessen of aan bodybuilding doen of veel sporten, met name bij atleten die bij inspanningen van korte duur en hoge intensiteit topprestaties willen leveren.

Effecten

Creatine verhoogt het prestatieniveau en verbetert het herstel, waardoor je langer en intensiever kunt trainen.
Creatine bevordert ook de spierkracht en de toename van de spieromvang. Je spieren nemen meer water op omdat creatine een hydraterende werking heeft. Daardoor zwellen je spieren op en krijg je een gespierder en voller uiterlijk. Nadat je begint met het nemen van creatine, kom je gemiddeld 1 à 2 kilo aan. Bodybuilders kunnen zo meer herhalingen (’reps’) doen en langer doortrainen.

Inname

Creatine werd in het begin van de 19de eeuw ontdekt door Michel Eugène Chevreul, een Franse wetenschapper. Hij onttrok de stof aan vlees.

Creatine is een lichaamseigen stof. 95% van de creatine bevindt zich in je spieren, in de vorm van creatinefosfaat. Je lichaam verbruikt iedere dag zo’n 2 gram creatine. Het menselijk lichaam krijgt creatine binnen via de voeding. Vooral vleesproducten bevatten veel creatine.

Het lichaam van een gemiddelde volwassene (ongeveer 70 kilo) bevat ongeveer 120 gram creatine. Maar onze spieren benutten slechts de helft van de opslagcapaciteit. Om extra creatine op te slaan in de spieren, zoeken sporters vaak hun toevlucht tot supplementen. Creatine wordt doorgaans ingenomen in de vorm creatinemonohydraat.

Creatine moet in een cyclus worden ingenomen. Als je langer dan 4 weken creatinesupplementen neemt, wordt de creatine niet meer in het lichaam opgenomen, maar via de urine afgescheiden.

Schadelijkheid

Creatine is een erg controversieel product. In verschillende landen, zoals Frankrijkcbijvoorbeeld, is de verkoop van het product verboden, maar in België en Nederland is het toegelaten. In 2000 trokken specialisten van het Franse voedselagentschap (Afssa) aan de alarmbel. Volgens hen zou creatine kanker en genetische mutaties kunnen veroorzaken.

Uit verder onderzoek bleek dat creatine de gezondheid inderdaad schade kan toebrengen aan je lichaam, maar dan enkel als je hoge doses consumeert.

Veel mensen veronderstellen dat creatine doping is, maar dit klopt niet. Creatine is geen doping, want het brengt geen structurele veranderingen aan in het spierweefsel. Het is aan te raden je lever en nieren toch even te laten controleren voor je begint met de inname van creatine.

Dit bericht is gepost op 16 januari 2008 om 09:29 uur en is geplaatst in Krachttraining, Voeding/supplementen.

Eén reactie op “Wat is creatine?”
Welke supplementen bestaan er? - Fitness informatie, verstandig trainen en gezond sporten zegt:
16 januari 2008 om 09:35

[…] Veelgebruikte sportvoedingssupplementen zijn eiwitpreparaten, koolhydraatdranken en creatine. Sportvoedingspreparaten Sportvoedingspreparaten zijn voedingsmiddelen die speciaal gemaakt zijn […]

Laat een reactie achter

Anti-Spam Image Reageer
Andere interessante artikels: Wat zijn de beste oefeningen voor de bovenbenen?
Welke supplementen bestaan er?